Jakarta- Bandung 2013:Day 4: Tanah Abang, Jakarta dan Pondok Indah Mall

Aku dah simpan benda ni dekat dua tahun. Aku upload aje lah ye. Tanpa gambar.. ngeh2.. 

Memandangkan sekarang kerja dah berkurang sikit. Dapatlah masa untuk update blog. wahahha. Sebenarnya aku dah type lama dah cuma tak publish-publish juga entry ni.
Jom la kita terbang sekejap ke Jakarta, Indonesia.


************

Dari Puncak Jakarta, kami sampai di Jakarta lebih kurang pukul 2 petang waktu Indonesia. Terus kami rushing ke Tanah Abang. So we split kereta, untuk mereka yang bernama lelaki dan tak minat shopping direct balik rumah. Maka, kami yang perempuan ni akan terus ke Tanah Abang. Fuh! Masa shopping aku menjadi singkat sebab Tanah Abang tutup pukul 5 petang . Cuma ada masa 3 jam sahaja. wahahha. 

Pasar Tanah Abang ni sama je macam mana-mana Pusat Grosir di Indonesia.. ayat tak boleh belah.. Apa-apa pun memang tak dinafikan apabila berada di Indonesia, aktiviti utama adalah bershopping. Dengan begitu pantas sekali aku shopping.

Sebelum masuk Tanah Abang sempat lagi kami singgah surau yang berdekatan dengan Tanah Abang untuk tunaikan solat zohor asar.. lepas solat, kami ke Blok A Tanah Abang.. 

Dah nak hampir pukul 4 setengah, cepat-cepat Icha dan tante bawa kami adik beradik dan mama kami keluar dari Tanah Abang. Katanya mereka takut lagi lama berada di sini Tanah Abang boleh bertukar medan perang, dimana semua peniaga akan tutup kedai mereka dan keluarkan barang-barang perniagaan. Bawa ke mana barang-barang niaga tu aku tak pasti. Waktu mereka keluarkan barang, kemungkinan besar kepala korang pun kena langgar. 

Dah keluar jalan punyalah macet, nak ke kereta pun payah. Jadi punyalah laju kami berjalan ke arah kereta Pak Bejok. Seriously , aku jalan terlampau cepat.. sampai satu tahap aku dengan adik aku tersekat antara kereta, mujurlah boleh keluar semula.



Penghasilan di Tanah Abang- telekung parachute (datang kat Surabaya jadi telekung parasit).. Selain tu beli baju sehelai, alaaa.. sebab trip kali ni macam trip santai.. relaks2 aje membeli...

Nak balik semula ke rumah jalan masih macet, sewaktu kami di Jakarta merupakan hari yang ke 40 pemergian Uje.. Jadi ramai lah orang ke pondok pengajian Uje.. Pondok tu pula dekat dengan area rumah Tante, jadi sangat mustahil untuk kami pulang ke rumah.. So, we decide... Lelaki-lelaki yang ada dekat rumah tu kita jumpa dan makan dinner dekat Pondok Indah Mall.. 

Bila di tanya memang macam ni ke selalu mereka? Bila macet set time jumpa di pertengahan jalan, sebab masa nak pulang semula ke rumah lebih lama diambil. erkk? Patut mereka sangat menepati masa.

Malam tu di Pondok Indah Mall kami cuma round-round, masuk ke kedai buku . Nak membeli koleksi Andrea Hirata . Uhuk , sampai sekarang tak habis baca dan tak buka lagi plastic . hehhe.  Actually malam tu ada sebab kenapa kami ke Pondok Indah Mall. Tante nak sambut birthday along. 

Haha, by the time along baca blog ni mesti dia gelak sebab dah dekat dua tahun baru aku nak publish cerita pasal birthday dia. wahhaha. Ketinggalan zaman kan? :P Tapi untunglah tiap tahun cuti sambut kat over-sea. Tak beragak macam anak orang kaya ko long :P
 

Lepas habis celebrate birthday along. It's time to going back home. Masih lagi macet,tapi tak de la seteruk siang tadi. Sampai-sampai rumah terus pengsan. 

p.s: Malam tu aku kena lagi "Last Day Sick Syndrome" . Iaitu aku akan muntah-muntah pada hari terakhir sebelum balik Malaysia. Bertabah je lah...

Comments

  1. Replies
    1. aku baru perasan benda ni tak berpublish. hahaha

      Delete
  2. Salam singah, ya bukk perginya ke Jakarta.. :)
    Jemput bersegmen: http://studioous.blogspot.com/2015/02/1st-segmen-kerjaya-blogger-ipt-by.html

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts