Surabaya,Indonesia- Part3 :Pencarian Hotel di Surabaya

Selama ni tak ada lah aku beria-ria sangat nak cerita pasal hotel yang aku tinggal dekat mana-mana negara.Tapi aku mengalami kesukaran ketika nak mencari Hotel di Surabaya.Kebanyakan review tentang hotel  taraf 4/5 bintang.Over budget der,aku bukan melancong macam orang kaya.hahaha. Setakat ni, aku tak jumpa lagi Guest House di Surabaya, berbanding Bandung yang memang banyak guest house.So here the list of hotel yang aku buat sebelum bertolak ke Surabaya. (mana aku tak bagi link tu,google sendiri yer)

  1. Hotel Ibis Surabaya Rajawali
  2. Hotel Tanjung Group
  3. Hotel Pasah Asi
  4. Favehotel MEX Surabaya
  5. Narita Hotel Surabaya
  6. Garden Palace Hotel

Pada asalnya, along ada tempah one of the hotel tapi mahal sangat. So, we cancel the reservation and   kami decide dah sampai Surabaya, baru cari mana-mana hotel. Malas nak fikir kami cakap je nak ke Narita Hotel. Seriously, aku fikir Narita Hotel tu dekat la dengan Korban Lapindo,Sidoarjo tu. Bila aku tengok balik maps, pak supir aku rupanya dah berpatah balik tu perjalanan jadi lama .



Tips travel:
Plan betul-betul perjalanan anda di Surabaya. Antara satu tempat ke satu tempat adalah jauh. Sebenarnya kalau kita lihat jalan dia macam dekat, tapi dengan sistem jalan mereka yang berpusing-pusing menyebabkan kita lambat nak sampai. Belum lagi dengan macet. Memang anda kena plan betul-betul. Jangan terpadaya istana kaca dengan google maps punya estimation time. hehehe.

Sampai sahaja Narita Hotel, kami berehat sebentar dan menunaikan solat zohor. Landskap dan juga konsep architecture Narita Hotel tak dapat la aku nak describe dengan details sebab bukan student architecture. Tapi ada style macam cerita "Pontianak Harum Sundal Malam" sebab banyak bunga tu, dan main gamelan. Boleh terima ke?hehe.  layan je la picture yer.

Gamelan.memories of gamelan.
Photographer: Syahidah Adnan
Lobby Narita Hotel.
Don't ask me why i wear glasses.
Photographer: Syahidah Adnan
Toilet.Siap ada bath tub.
Photographer: Syahidah Adnan
Perkhidmatan yang ditawarkan Narita Hotel

  • Massage di bilik. Bayaran RP80K .Murah beb
  • Sarapan pagi FREE untuk dua orang. RP28K/person untuk tambahan sarapan pagi. Kira standard  juga lah makanan kat restaurant luar.
  • FREE wifi. Sila minta dekat kaunter for password or call receptionist. ngeh2
Memandangkan kami cuma 4 orang sahaja, jadi pilih Deluxe Room. Hotel pun cuma tempat nak letak barang dengan tidor je. Harga untuk bilik agak berbeza mengikut waktu, jadi datang dahulu untuk menempah.

Kalau korang ada supir, duduk hotel jauh-jauh pun tak apa. Cuma yang tak ada supir agak payah, mostly Malaysian yang pernah datang sini aku tengok stay dekat Hotel Ibis sebab dekat dengan Jambatan Merah Plaza(JMP) ,walking distance.

Jadi banyakkan survey for Hotel,budge hotel or backpackers hotel sebelum sampai. Kadangkala dalam forum or group ada tulis review mengenai hotel tu.. Make a wise decision, sebab korang stay dekat hotel cuma untuk tidor je.. Hehehe.

note 1:Mak cik aku dengar Narita Hotel, fikir aku dah kat Jepun.haha
note 2: Aku bukan promoter Narita Hotel. 

Comments

Post a Comment

Popular Posts