Port Dickson, Malaysia

 Cuti-cuti Malaysia aku kali ini bersama keluarga aku ke Port Dickson. Tujuan pergi ke sini sebab nak sambut birthday adik aku -Harith. Dia ni memang suka mandi laut. Manalah nak cari laut yang terdekat dengan KL. Memandangkan akak aku boleh sewa apartment di Port Dickson. Jadi birthday Harith tahun ni disambut di Port Dickson.

"Anak terakhir memang macam tu manja." .hahaha. Ayat jealous dari kakak dan abang dia.

Kami menyewa apartment di Marina Crescent, bukan Hotel Marina ya sebabnya ramai sangat ingat kami sekeluarga menyewa di Hotel Marina. Istimewanya di Marina Crescent sesuai untuk keluarga dan mengutamakan privasi . Jadi tak ramai orang dekat sini.. Kami sekeluarga , sampai waktu petang. Jadi aktiviti kami hanya melepak di dalam apartment..Consider aktiviti juga kan? Tapi aku kena tolong adik lelaki bertuah aku buat assignment seni dia . Sampai pukul dua pagi kerja aku menampal kolaj. Rupanya masih ada lagi art side kat diri aku ni.
View from apartment

Esok pagi nya, lepas tolong mak masak untuk breakfast. Kami sekeluarga bersiap-siap untuk panjat Tanjung Tuan. Dari Marina Crescent ke Tanjung Tuan lebih kurang 5/7 km .Sebenarnya saje je nak panjat Tanjung Tuan, sebab kalau sampai Port Dickson mesti tak ada aktiviti nak buat mandi laut atau swimming pool. Kalau dah hiking masing-masing bersemangatlah sebab boleh hilangkan lemak-lemak dalam badan.

Rumah Api Tanjung Tuan

Lereng Tepi Rumah Api- Belakang tu laut
Menariknya Tanjung Tuan atau lebih dikenali dengan nama Cape Racardo merupakan Rumah Api yang telah wujud sejak 16th century dan masih lagi digunakan hingga sekarang. Kalau korang perasan, waktu nak tengok anak bulan Hari Raya Aidilfitri , Rumah Api Tanjung Tuan digunakan sebagai pusat cerapan anak bulan.

Semangat bila dah naik Tanjung Tuan

Bila dah sampai ke Rumah Api Tanjung Tuan, kami ingat nak turun guna jalan lain. Satu family fikir, turun jalan sebelah Rumah Api ni akan tembus ke Jalan laluan  ke "Tapak Kaki Hang Tuah". Tapi sebenarnya track tu menghala ke Pulau Intan. *Pengajaran :Tengok peta dulu kat tepi.hehe *

Ingat track tu biasa sahaja, sekali memang mencabar tahap fit aku.Lebih kurang 2/3km jugalah jauhnya. Kena turun tangga 80 darjah. Risau juga kalau mak sakit kaki. Tapi mak kata dia ok je. OTW, kami jumpa chineese family. Mak sempat tanya one of the family "Jauh lagi ke turun ke bawah?" Aunty umur 60+ jawab, "Tak jauh, dekat sahaja." Terima kasih aunty bagi semangat dekat kami semua, walaupun sebenarnya jauh lagi. hahaha.


Track Tangga


Tapi bila sampai , semua kepenatan waktu korang turun bukit tu akan HILANG. Apabila melihat keindahan ciptaan Allah. Laut tak tercemar, sampai boleh nampak rumpai laut. Cuma nak mandi dekat sini agak bahaya sebab banyak batu. 

Believe it - Its in Port Dickson
SubahanAllah Cantik!


Birthday boy with Kak Ala- look at the water!


Birthday boy memang macam tu.



Bila dah puas ambil gambar, kenalah naik baliklah kan. Track yang digunakan untuk turun ke Pulau Intan ni, track yang sama juga digunakan untuk naik,sebab tak ada jalan lain.Harap Maklum. Kalau turun aku rasa ok lagi, tapi bila naik tercungap-cungap juga lah aku. Pancit sikit. Tapi kali anak-anak dara lead. Biasalah waktu pergi memang rasa lama, bila balik sekejap je masa di ambil. 

Mak Abah still berstamina walaupun 50tahun lebih.
Birthday Boy hilang stamina padahal umur 10tahun
Yeah.. We did it!
to be continued..

Comments

Popular Posts