Tarian pocho-pocho.


Aku terpanggil untuk memberi pendepat mengenai tarian pocho-pocho. Setelah mufti perak mengharamkan tarian pocho-pocho.

Nak cerita la sket, dekat mana aku belajar tarian pocho-pocho nie.
Sebenarnye, aku belajar tarian nie ketika berada di plkn. Tipu la, kalau semua budak plkn tak tahu menari benda nie, coz waktu PT (physical training) petang mesti ada jurulatih pasang lagu minang and ajar menari pocho-pocho.
Waktu tu naive, tak tahu asal-usul tarian tersebut.Orang dah ajar , kite yang tak tahu nak buat apa kat situ belajar jer lah .. Yelah, benda2 macam nie, senang aje lah ilmu tu masuk dalam kepala and ikut. Seriously, waktu tu rasa nyer, semua orang tak ada rasa segan silu menari tarian tersebut. Tak kisah la lelaki ke perempuan. Tambah-tambah lagi melalaikan kita
(Oh ya ini waktu aku jahil ) Aku cuma menari benda nie, waktu dekat plkn je la. Lepas keluar plkn dah tak menari lagi.

Setelah beberapa tahun , baru aku tahu sejarah sebenar tarian pocho-pocho tersebut.Tarian pocho-pocho asal nyer berasal dari Filipina bukannya Indonesia. Ia ditarikan oleh masyarakat yang beragama Kristian ketika mereka menghadiri upacara agama. Pergerakan tarian pocho-pocho yang membentuk salib.

Nabi Muhammad S.A.W telah bersabda, " Barangsiapa yang meniru sesuatu kaum, maka ia termasuk dari kalangan mereka“.. – Riwayat Abu Daud.

Telah jelas dari hadis nabi, janganlah kita meniru perbuatan sesuatu kaum yang tidak berlandaskan ajaran agama islam.

p/s:Diharapkan tarian pocho-pocho tidak diajar lagi di plkn.
Ya Allah, jauhkan lah aku dari termasuk golongan kafir, dan ampunkan lah dosa aku. Amin.

Sumber daripada :-
http://pakarhowto.com/rahsia/rahsia-tarian-poco-poco.html

Comments

Popular Posts